“Ik heb veel baat bij alle hulp gehad”

Leila Azhari is onderwijsconsulente bij Mozaïek in Tiel. In dit interview uit 2022 lees je over haar ondersteuning aan het gezin van de uit Syrië afkomstige Batoul Dirani. “Leila heeft mij heel veel geleerd over allerlei Nederlandse regeltjes en gebruiken.”
Het werk van Leila bestaat onder andere uit het ondersteunen van ouders die hun kinderen helpen bij het volgen van basisonderwijs. Ze wijst vaders en moeders op slimme manieren hoe hun kids bij te staan in het totale leerproces tijdens de basisschoolperiode. Ook wijst ze ouders de weg in VVE-land. VVE is de afkorting van Voor- en Vroegschoolse Educatie.
Aansluiting
Batoul zegt dat ze haar jongste zoon, Ali van bijna twee, pas geleden heeft ingeschreven voor de VVE. “Dat vind ik heel belangrijk, omdat hij dan minder achterstand heeft als hij op de basisschool komt.” Ze praat uit ervaring, want Omar, haar zoon van negen, heeft dit zeven jaar geleden ook al gedaan. “Het is erg goed geweest voor de aansluiting van Omar op het beginniveau van de basisschool. Hij heeft er veel baat bij gehad. Het heeft vooral zijn taalontwikkeling enorm goed geholpen.”
Indicatie
Leila licht toe dat kinderen in de peuterleeftijd – als dat nodig is – al vroeg een indicatie krijgen. “Dat is vaak tussen de 1,5 en de 2 jaar. Wij informeren de ouders over het belang ervan en de kosten die ermee gemoeid zijn. En natuurlijk wat dat voor de ouders inhoudt.” Na de VVE kreeg Omar begeleiding van zijn moeder en zij kreeg op haar beurt ondersteuning van Leila Azhari van Mozaïek. “Schoolcontactwerk richt zich op het wegruimen van problemen die ouders ondervinden in het onderwijs aan hun kinderen. Dat gebeurt voor zo’n 95 procent thuis bij de ouders zelf.”
Oplossingen
Samen met ouders en scholen kijkt de onderwijsconsulente naar oplossingen. Omars moeder zegt dat het daardoor beter met hem gaat op de basisschool. “Het verschilt per schooljaar. Hij heeft soms een beetje moeite met de regels en zoekt daarin de grenzen op.” Vanaf groep 2 is gesignaleerd dat Omar moeite heeft met sommige Nederlandse klanken en automatiseren: de rekentafels uit zijn hoofd leren. Leila heeft ook hierin Batoul begeleid. ‘”Ik heb haar bijgestaan in wat ze thuis voor hem kan doen. Dat krijgen ouders sowieso mee als huiswerk.”
Dyslexie
In groep 5 bleek Omar dyslexie te hebben. Na een groot aantal onderzoeken heeft Batoul onlangs een dyslexieverklaring voor hem gekregen. “Hij heeft toch wel moeite met lezen,” zegt ze daarover. “Leila bespreekt vervolgens met mij hoe ik dat thuis met hem het beste kan aanpakken. Dat gaat verder dan lezen alleen. Het gaat ook over cultuurdingetjes en grenzen stellen.” Ze zegt dat Leila ontzettend veel voor haar heeft gedaan. “Ik heb veel van haar geleerd op het gebied van opvoeding, Hollandse regeltjes en gebruiken. Persoonlijk heb ik mooie stappen gezet in mijn algemene ontwikkeling. Ik weet beter wat scholen van mij verwachten.” Ook op het vlak van moederschap heeft Batoul het nodige geleerd van Leila. “Ik heb meer kennis op gedragsgebied gekregen. Dat heeft een merkbare, positieve invloed op het onderwijsniveau van mijn kinderen.”

